• Data: 2024-11-03 • Autor: Paulina Olejniczak-Suchodolska
Pytanie dotyczy unikania powołania do wojska (dezercji), również w czasie wojny. Czy Polak, który wyjechał za granicę, może zostać ściągnięty za dezercję (również w czasie wojny)?:
Z tego, co czytałem, w przypadku przestępstw typowo wojskowych – czyli niebędącego przestępstwem na gruncie Kodeksu karnego – ekstradycja jest niemożliwa (np. w przypadku Szwajcarii, Argentyny, Brazylii, Australii). Proszę o wyjaśnienie tych zagadnień.
Na wstępie wskazuję, że zgodnie z art. 144 Kodeksu karnego (K.k.):
§ 1. Kto, będąc powołanym do pełnienia czynnej służby wojskowej, nie zgłasza się do odbywania tej służby w określonym terminie i miejscu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 3. Kto nie zgłasza się do odbywania służby zastępującej służbę wojskową w warunkach określonych w § 1, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Zgodnie z orzecznictwem sądowym „Stan przestępny, wytworzony niezgłoszeniem się poborowego w oznaczonym czasie i miejscu do pełnienia wyznaczonej mu służby, zostaje przerwany z chwilą dobrowolnego zgłoszenia się także w wojskowej komendzie uzupełnień. Z chwilą bowiem zgłoszenia się sprawca pozostaje do dyspozycji właściwej władzy wojskowej, upoważnionej do podjęcia stosownych czynności, co oznacza, że z tą chwilą przerwany został wytworzony przez niego stan przestępny” (wyrok SN z 5.07.1985 r., Rw 592/85, OSNKW 1986/3–4, poz. 26).
Następnie wskazuję, że przestępstwo uchylania się od poboru może być popełnione tylko przez zaniechanie (niezgłoszenie się do służby); jest ono przestępstwem formalnym, indywidualnym (jego sprawcą może być osoba powołana do służby wojskowej – § 1, 2, lub do służby zastępującej służbę wojskową – § 3), umyślnym (lecz może być popełnione tylko z zamiarem bezpośrednim); ma charakter trwały (por. uchwała SN z 30.09.1985 r., U 1/85, OSNKW 1986/1–2, poz. 3).
Nadto wyjaśniam, że w myśl art. 687 ustawy o obronie Ojczyzny – ten, kto w czasie mobilizacji lub wojny, będąc powołany do czynnej służby wojskowej nie zgłasza się do tej służby w określonym terminie i miejscu, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3. Zatem ten przepis jest przepisem szczególnym do art. 144 § 1 K.k.
Nadto zgodnie z Europejską konwencją o ekstradycji wydanie za przestępstwa wojskowe, nie będące przestępstwami pospolitymi, jest wyłączone z zakresu stosowania niniejszej konwencji. Przepis ten zabrania ekstradycji w przypadku przestępstw o charakterze czysto wojskowym, ale możliwość ekstradycji musi być zapewniona w przypadku zwykłego przestępstwa popełnionego przez członka służb zbrojnych, jeśli spełnione są warunki konwencji.
Wyjaśniam zatem, że w sytuacji, gdy ekstradycja miałaby dotyczyć obywatela polskiego w związku z popełnieniem przestępstwa wojskowego, jest ona niedopuszczalna zgodnie z zapisami konwencji. Jednocześnie wskazuję, że następujące państwa stały się stronami konwencji, składając dokumenty ratyfikacyjne lub przystąpienia w niżej podanych datach:
Jeśli chodzi o europejski nakaz aresztowania (ENA), to zgodnie z art. 607b Kodeksu postępowania karnego (K.p.k.):
Wydanie nakazu jest niedopuszczalne, jeśli nie wymaga tego interes wymiaru sprawiedliwości. Ponadto wydanie nakazu jest niedopuszczalne:
1) w związku z prowadzonym przeciwko osobie ściganej postępowaniem karnym o przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do roku;
2) w celu wykonania kary pozbawienia wolności orzeczonej w wymiarze do 4 miesięcy albo innego środka polegającego na pozbawieniu wolności na czas nieprzekraczający 4 miesięcy.
Wskazuję również, że przeszkodami odmowy wykonania ENA nie są tradycyjne przeszkody ekstradycyjne, jak: warunek podwójnej karalności, prześladowania polityczne, przestępstwa wojskowe czy skarbowe, brak wzajemności ze strony państwa wnioskującego o wydanie osoby ściganej. W szczególności istotne jest odstąpienie przy ENA od warunku podwójnej karalności, przy czym dla przestępstw, dla których ono nie obowiązuje, miarodajne jest prawo państwa wystawiającego nakaz.
Jeśli zaś chodzi o państwa, które nie podpisały europejskiej konwencji o ekstradycji, z niektórymi takimi państwami Polska ma podpisane oddzielne umowy o ekstradycji i tam określone są zasady ekstradycji. Generalnie w takich umowach również wyłączeniu podlegają przestępstwa wojskowe, nie będące przestępstwami pospolitymi. Jednak Polska nie ma podpisanych umów ze wszystkimi Państwami na świecie, wobec czego też nie wszystkie państwa są zobowiązane do stosowania jednolitych reguł dot. ekstradycji, w tym obowiązku wyrażenia zgody na ekstradycję wg obowiązujących zasad. Jednak obecnie coraz więcej Państw nawiązuje współpracę w sprawach karnych. Niegdyś z wielu państw Ameryki Południowej nie była możliwa ekstradycja bądź inna współpraca w zakresie karnym. Obecnie to się zmienia, np. w 2014 r. Polska podpisała z Peru umowę o współpracy w sprawach karnych.
Zatem o ile z racji europejskiej konwencji o ekstradycji nie będzie możliwe ściganie przestępstwa wojskowego, to już ENA może być podstawą do takiego ścigania.
Przykład 1: ENA. Jan, obywatel Polski, otrzymał powołanie do wojska, ale postanowił wyjechać do Francji, aby uniknąć służby wojskowej. Polskie władze wojskowe wszczęły postępowanie karne za uchylanie się od obowiązku, co może skutkować do 3 lat pozbawienia wolności. Polska złożyła wniosek o wydanie europejskiego nakazu aresztowania. Francuskie władze, powołując się na przepisy ENA, odmówiły wydania Jana, uznając, że unikanie służby wojskowej nie spełnia kryteriów podwójnej karalności.
Przykład 2: Ekstradycja do Polski z państwa spoza UE. Marek wyjechał do Brazylii, aby uniknąć powołania do wojska podczas ogłoszonej mobilizacji w Polsce. Polski sąd wojskowy wydał wyrok skazujący za dezercję i wystąpił o ekstradycję Marka. Brazylia, która nie przewiduje ekstradycji w sprawach dotyczących wyłącznie przestępstw wojskowych, odmówiła wydania Marka, zgodnie z jej międzynarodowymi zobowiązaniami.
Przykład 3: Odmowa ekstradycji za przestępstwo wojskowe w Szwajcarii. Paweł, obywatel Polski, przeniósł się do Szwajcarii, gdy tylko otrzymał wezwanie do odbycia służby wojskowej w Polsce. Po kilku latach polskie władze wszczęły postępowanie za dezercję i zwróciły się do Szwajcarii o ekstradycję. Jednak Szwajcaria, zgodnie z przepisami Europejskiej konwencji o ekstradycji, odmówiła wydania Pawła, gdyż unikanie służby wojskowej uznawane jest za przestępstwo o charakterze wojskowym, co wyklucza możliwość ekstradycji.
Unikanie służby wojskowej i dezercja mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym kar pozbawienia wolności. Jednak ekstradycja z krajów obcych za przestępstwa typowo wojskowe jest w większości przypadków wykluczona, szczególnie w państwach, które respektują międzynarodowe umowy ograniczające takie działania. Europejski nakaz aresztowania również nie zawsze może być skutecznie wykorzystany w takich przypadkach, gdyż wymaga spełnienia odpowiednich warunków prawnych.
Oferujemy kompleksowe porady prawne online dotyczące unikania służby wojskowej, ekstradycji zarówno w kraju, jak i za granicą. Przygotowujemy również profesjonalne pisma procesowe oraz wnioski o ekstradycję. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny - Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553
2. Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny - Dz.U. 2022 poz. 655
3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego - Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555
4. Wyrok Sądu Najwyższego z 5 lipca 1985 r., Rw 592/85, OSNKW 1986/3–4, poz. 26
5. Europejska konwencja o ekstradycji sporządzona w Paryżu dnia 13 grudnia 1957 r.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika